HBWEB • ÚTINAPLÓ • HBWEB • ÚTINAPLÓ • HBWEB • ÚTINAPLÓ • HBWEB
www.pcnetsol.com
www.hbweb.hu
HBWEB CÍMLAP » BLOG CÍMLAP »

BLOG.HBWEB.HU
Tisztelt Olvasóm, kedves Barátom!

2009. szeptember 1. és 5. között kirándultam egy picit. Ez alkalommal dél-nyugat-Balkánt vettem célba: Horvátországot, Szlovéniát és egy csipetnyi Itáliát. Ezen az oldalon megtalálhatod az utam leírását, kis történetekkel, ismeretekkel fűszerezve. Az út során készített felvételeket a Fotogalériában tekintheted meg, javaslom, böngéssz a lap alján található hivatkozások közt!

2009. szeptember 1.

Elsején délután keltem útra az egyetlen, Szlovénián át Olaszországba tartó vonattal, az EN240 számú, Venezia Euronight-tal. Érdemes kicsit elemezni a vonat késéseit is, mert tanulságos.
   Az orczátlanul bőre szabott vágányzári menetrendhez képest is 12 percet szedtünk össze Székesfehérvárig, onnan viszont még sétagaloppban is behoztuk a lemaradást Balatonföldvárig. Páratlan vonatokra várva egy kis 3 percet felszedtünk, amit a határig tartott a vonat. 34 perc a határőrizetre és a vámvizsgálatra kevésnek bizonyult horvát szomszédunknak: 15 perc késéssel engedték be országukba a vonatomat.
   Zágrábig lassújelek miatt még egy bő 10 percet felszedtünk, amit tartottunk a zágrábi kocsifelvétel miatt. Dobova, horvát-szlovén határállomáson ácsorgás (EU beléptetés) is bőre van szabva, de az unio nehezen akart visszafogadni minket. További vesztegléssel indultunk tovább, amiből a szlovén fővárosban biztosított tartalékidőnek hála ledolgoztunk egy csomót: 17 perc késésre. Az éj leple alatt osontunk át a csodálatos Zidani Most-on, majd az olasz határon, Villa Opicinán szögeltek le minket menetrend szerint több, mint háromnegyed órára. Ideális idő állványos fotózáshoz.
   Onnan Velence felé már pontosan indultunk, jómagam a következő állomáson, Monlfalconén búcsúztam el az éjszakai robogástól.

2009. szeptember 2.

Monfalcone állomáson épp „kapóra döglött meg” egy Trieszt-Velence közt közlekedő ingavonat, így bőven adódott időm fényképezgetni és megvizsgálni, min ingáznak a taljánok. Egy másik elővárosi vonattal landoltam Triesztben.
   Utamat kapásból a Tram di Opicina felé, a Piazza Oberdanra vettem, ahol kis tartózkodás után el is indult velem Európa talán legizgalmasabb városi villamos vasútja neki a hegynek.
   Az 1902-ben üzembe helyezett opicinai villamost 1928-ben hosszabbították meg azzal a céllal, hogy a tengerparti Trieszt városát minél egyszerűbben meg lehessen közelíteni a hegytetőn, 329 méter magasan fekvő Villa Opicina városrészből.
   Jellegzetessége, hogy a belvárosi Piazza Oberdanról indulva, rövid, meredek utcai kanyargás után megérkezik egy érdekes állomásra. Itt óvatosan rááll egy ún. pufferkocsira, amely völgyoldalról vonókötél segedelmével felvonszolja a villamoskocsit az opicina hegyére (úgy, mint a klasszikus siklóvasút). Legnagyobb meredeksége: 260 ‰. A kötélpálya feleútján kezdődik a kitérő, amely a kötélpálya felső állomásáig, a gépházig tart.
   Itt a villamos lejár a pufferkocsiról és meredek, de már adhéziós pályán folytatja tovább az útját. 25-27 perc menetidővel meg is érkezik a vonal csúcsára, Villa Opicinára.
   Az egyszerűség kedvéért a hegyoldali végállomástól lefele kutyagoltam végig az 5,2 kilométer hosszú vonalát, meg-megállva, jó sokat fotózgatva.
   Triesztet kivégezve útnak eredtem Szlovénia felé, az Isonzó völgyébe, Goriziába, ahonnan egy helyijárattal átutaztam a néhai határállomáson a szlovéniai Nova Goricába.
   Rövidke várakozás és fényképezgetés után nekiindultam Szlovénia egyik legszebb vasútvonalán Jesenice felé, a Júliai Alpokon át. Sok-sok műtárgy, gyönyörű hegyvidék… igen, ezt már szeretem!
   A szlovén-osztrák határon, Jesenicén időztem egy kicsit, majd elindultam a fővárosuk, Ljubljana felé. Útközben időztem egy órát Radovljicában is, ott is akadt a horogra valami.
   Ljubljanába érkezve készítettem pár esti felvételt, majd fáradtan a lefoglalt szállás felé vettem az utamat. Itt kezdődött a kálvária: a Celica Hostel ugyanis törölte a regisztrációmat, mert nem rendelkeztem Cirrus vagy Mastercard-dal, amellyel történő előleg fizetéshez nagyon ragaszkodnak. Kicsinyességüket udvariatlansággal tetézték. Majd miután játszadoztak a lassan elfogyó türelmemmel, kibökték, hogy tele a szálló, de fáradjak át a Park Hotel nevű háromcsillagosba, ahol 21€-ért épp oly dormitory szobát biztosítanak számomra, mint azt ők tették volna. A Park Hotel 12 emeletes toronyház recepciója kellemes volt: udvarias kiszolgálás, biztos idegennyelv-tudás, de a szoba már annál kevésbé nyerte el a tetszésem. Koszos, kényelmetlen ágy, szűkös szoba, szutykos, össznépi zuhanyzó, reggeli nélkül 21€-ért. Összevéve drágább és „putribb”, mint a hasonló árfekvésű osztrák, német és svájci diákszállások. Szégyenfoltja annak a gyönyörű városnak.

2009. szeptember 3.

Reggel egy röpke óváros és sárkány-híd nézegetés és helyi buszfotózás után a pályaudvar felé vettem az utam. Reggeli és vonatfotózás után felszálltam a Metlikára induló motorvonatra.
   Úgy fest, nem csak az osztrákok szeretik matricázgatni a Taurusaikat:
   Metlika felé a vasútvonal szintén vadregényes és változatos volt, bár a Nova Gorica – Jesenice-t nem tudta felülmúlni. Metlika határállomástól tova Horvátországba csöppentem vissza. Károlyvárosig utaztam az olasz gyártmányú motorkocsijukkal, majd Fiume felé vettem az irányt.
   Moravice állomásig váltakozó áram hajtja a villamos mozdonyokat, onnan viszont a szlovén és olasz oldalnak megfelelő egyenáram. Úgy fest, rossz helyen húzták meg a határokat – itt is.
   Fiume városába leereszkedve a Dalmát-Alpokból csodás kilátás tárult a Krk szigetére vezető, 1976-ban épített óriási hídra (Krčki most). Fiumében az idő hiánya és az eső miatt nem néztem nagyon körül.
   19:50-kor visszaindultam Moravicén átszállva Ogulin állomásra, ahonnan a két éjszakai gyorsvonat egyikével Split felé indultam.

2009. szeptember 4.

Az 1823-as sz. gyorsvonat (Jadran: Prága-Split) késése is megér egy misét. A Horvát Vasút 2062-es sorozatú dízelmozdonya (amelyben nagyteljesítményű GM motor dobog) is igencsak megizzadt, amire egymaga felküszködte 12 kocsis vonatát a Dalmát-Alpokba. Magas fordulatszámon, de gyakorta 40-60 km/h sebességgel másztuk a hegyeket. Így lett a 25 perces késésből 55. Hajnalra nagy-nehezen átevickélt vonatom az Alpokon, közben el-elszundítottam. Labin állomás után „leróttam kegyeletemet” a július 24-én történt súlyos baleset áldozatai előtt, fejet hajtva az igen vadregényes és veszedelmes helyszínen. Kastel Stari állomáson leszálltam a vonatról és visszagyalogolva lencsevégre kaptam egy érkező helyi személyvonatot, valamint a második nemzetközi gyorsot. Egy 7122-es motorkocsival érkeztem meg Splitbe.
   Rövid szétnézegetés és reggeli után a Hrvat nevű komppal célba vettem Brač szigetét, azon belül Supetar városkát, ahol Édesanyám s Édesapám vakációztak.

2009. szeptember 5.

Hazafelé elég zord időjárással búcsúzott az adriai szigetvilág, de Splitre érkezve már kiderült az ég és a hőmérő higanyszála is felkúszott 30 fölé.
   A messzeföldön híres horvát autópályán haladtunk Ogulinig, ahol egy kis kitérővel beugrottunk az állomásra és a vontatási telepre.
   Ez utóbbin egy elég udvariatlan, műveletlen, de régivágású rendész elől kellett menekülnöm, aki úgy gondolta, hogy a Hrvatska Polícijára tartozó ügy a járműfényképezés. Mi voltunk a gyorsabbak.
   Este megérkeztünk Nagykanizsára, ahol a Dödölle és Borfesztivál záróestélyén vacsoráztunk meg. Ezt követően körbeszaglásztam picit az állomáson és a fűtőházban, majd nyugovóra tértem.

2009. szeptember 6.

Hazaútban betértünk a Zalakomár határában található Kápolnapusztai Bivalyrezervátumba, majd Keszthelyen át a Balaton-felvidékfelé vezetett az út. Több helyütt megállva, ebédelgetve, fagyizgatva és fényképezgetve tértünk haza.
   Lencsevégre kaptam a Badacsonyi Régiójáratot, amely csekély 300Ft-ért midibusszal körbeviszi utasait Badacsony dimbes-dombos vidékin. Megvártuk a Budapest és Tapolca között hétvégenként gyorsvonatként közlekedő három egységből álló, elég gyatra minőségű Siemens Desiro motorvonatot is.
   Záróakkordként Kápolnásnyék állomáson összefutottunk a 30a vasútvonal felújításán résztvevő M44 209-es pályaszámú „ős-bobóval”.

HBweb • 2009. szeptember 9.
Kapcsolódó oldalak:
FG1461a (2009. szeptemberi délszláv út: Magyarország) / HBweb Fotogaléria ** IDEIGLENES GALÉRIA
FG1461b (2009. szeptemberi délszláv út: Horvátország) / HBweb Fotogaléria ** IDEIGLENES GALÉRIA
FG1461c (2009. szeptemberi délszláv út: Szlovénia) / HBweb Fotogaléria ** IDEIGLENES GALÉRIA
FG1461d (2009. szeptemberi délszláv út: Olaszország) / HBweb Fotogaléria ** IDEIGLENES GALÉRIA
FG1461e (2009. szeptemberi délszláv út: Ausztria) / HBweb Fotogaléria ** IDEIGLENES GALÉRIA
Tranvia di Opicina / Wikipedia

Közreműködésed és megtisztelő figyelmed köszönöm!